Díl čtvrtý: Marketing

Díl čtvrtý: Marketing

Byla to doba, kdy na účetnictví nebylo nic sexy. Ani peníze, ani data. Vlastně to byla spíš pruda. Ale stát na něm trval – a tak to byla alespoň jistota živobytí.
Perspektiva? Těžko říct.

Navíc jsme byli s kolegou výrazně jiní účetní. Ne ti klasičtí… (představ si je), ale mladí, sice bez zkušeností a šedin, zato s výrazným elánem do života. Komunikace nám šla a zodpovědnost nám nebyla zas tak úplně cizí.

Když jsme se tomu věnovali už skoro dvě dekády (od roku 1997), poctivě, bez lhaní či okrádání, tvořili většinu našich nových klientů známí a známí jejich známých, kteří s námi byli léta spokojení. Tak se rodila naše klientela. Přirozeně, pomalu, ale pevně.

Pravidelně nás situace nutila měnit kancelářské prostory za větší a větší. Někdy to byla radost, jindy nutné zlo. Ale vždycky to bylo znamení, že se něco děje.

Nějaký web jsme měli, ale bez konceptu. Jen jako nástěnku, bez marketingových funkcí. Ale občas si nás tam někdo našel. Tak jako Libor s Ondrou.

Libor s Ondrou marketingu rozuměli. A hlavně věděli, co znamená mít koncepci. Předvedli nám to velmi názorně. Během velmi krátké doby jsme čelili přílivu nových klientů, jaký jsme nikdy předtím nezažili. Jednalo se o vyšší desítky nových klientů ročně.

Na trhu práce v té době bylo stále dost lidí, kteří chtěli pracovat. Vše šlo jak po másle a hladce zapadalo do sebe. Bylo to období blahobytu – nebo aspoň našeho malého podnikatelského zlatého věku. Člověk si bláhově myslel, že když bude dělat to, co funguje, nemůže to nikdy skončit.
A možná jsme si ani nepřipouštěli, že tahle jízda jednou zpomalí. Byli jsme v tempu a ve víru práce, co dávala smysl.

Byli jsme jiní už jen tím, že jsme tu byli. Že jsme existovali.

Velký příliv klientů znamenal také rozšíření týmů a personální otřesy. Ale o tom jindy.

Bylo to snadné.
Měli jsme odvahu. (Díl první)
Byli jsme organizovaní. (Díl druhý)
Měli jsme statistiky. (Díl třetí)
A další jasný bod programu byl: marketing.

Konkurence však nikdy nespí. Konkurence se dívá. Konkurence pozoruje. Konkurence se inspiruje. Konkurence kopíruje.

Být pionýrem je snadné. Udržet si náskok je těžké.

Jenže co se dá jednou vymyslet, to se dá minimálně dvakrát okopírovat.
Naše slogany začaly znít i odjinud.
Naše přístupy a hesla z našich webovek se brzy rozletěly po světě.

A tak jsme pochopili: marketing vás dostane na večírek. Tančit už ale musíte sami.
Nestačí být pozván. Musíte tam opravdu být – duchem, přístupem, činem. Marketing může otevřít dveře, ale to, co za nimi předvedete, rozhoduje o tom, jestli vás příště ještě někdo pozve.

Marketing není nákladová položka. Je to motor. Motor růstu, vztahů, tržeb… a hlavně změny.
Bez něj můžete fungovat. Ale nikdy se opravdu nerozjedete.

A to, jak potom budete žít, už je odpovědnost především k sobě samotným.

Michal z TOPTAXu

Další články

Všechny články