Nastartujte úplně nový způsob myšlení a posuňte svůj business na vyšší level. Jak? Možná vám k tomu postačí jen nezávislý pohled prostý oné “provozní slepoty”, a nebo... Už jste někdy zkoušeli podrobit fungování své firmy strategické SWOT analýze?
SWOT analýza je velmi jednoduchá analytická technika využívaná pro zhodnocení faktorů ovlivňujících úspěšnost organizace nebo nějakého konkrétního záměru (například nového produktu či služby). Díky tomuto cennému manažerskému nástroji vám vymýšlení lepší strategie podniku zabere opravdu jen pár minut času.
Název SWOT analýzy vychází z prvních písmen anglických slov, kdy S = Strengths (Silné stránky), W = Weaknesses (Slabé stránky), O = Opportunities (Příležitosti), T = Threats (Hrozby).
SWOT analýzu si můžete vyzkoušet klidně doma. Stačí vám k tomu obyčejná tužka a kousek papíru. List rozdělíte na čtyři části a do každé části nadepíšete dle názvu analýzy: silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby. Tabulka by měla vypadat přibližně takto:
Do jednotlivých okének potom vepíšete to, co vás začne napadat ve vztahu k vaší firmě.
Pro snazší pochopení vám uvedeme jednoduchý příklad:
Prodáváte vynikající zmrzlinu z domácích surovin. Jste na to sám a máte jen pojízdný krámek u cesty.
Silné stránky:
Do silných stránek tedy patří vše, co dělá váš produkt či službu žádanou a především unikátní. Vše, co vám dává náskok před konkurencí. Tyto body musíte maximalizovat.
Slabé stránky:
Mezi slabé stránky zařaďte vše, v čem zaostáváte za nejbližší konkurencí a co vám brání v dosažení vyšších tržeb a zvýšení počtu zákazníků či odběratelů. Tyto body musíte eliminovat.
Příležitosti:
Příležitosti odhalují váš možný potenciál, růst, rozvoj. Zajistí vám větší poptávku či spokojenost zákazníka.
Hrozby:
Hrozby představují vše, na co se musí brát potaz, aby nedošlo k přecenění plánované investice.
Závěrečné vyhodnocení SWOT analýzy by mělo přinést několik nejbližších kroků, které by bylo vhodné realizovat. V případě našeho zmrzlinového projektu by tedy bylo dobré investovat přiměřenou část do rozvoje. Tedy koupit zahradní domek, vybudovat posezení pod slunečníky a dětský koutek, rozšířit sortiment prodeje a pojmenovat celý podnik, roznést do schránek pár letáčků s rozšířením sortimentu atd.
A aby jste měli dost času a prostoru přemýšlet a analyzovat, přenechejte péči o účetnictví nám. Nejenže získáte čas, ale také se pokusíme vám perfektně zoptimalizovat náklady.
TOPTAX
TOPTAX innovations a.s.
IČ:25399161
DIČ:CZ25399161
Spisová značka:B 1936, zapsáno: 1.června 1998
T+420 602 606 088
Sídlo a kancelář společnosti
Opavská 6230/29A
708 00 Ostrava-Poruba
Provozní doba kanceláře
PO7:00 - 17:00
ÚT7:00 - 15:00
ST7:00 - 17:00
ČT7:00 - 15:00
PÁ7:00 - 15:00